Мои статьи [165] |
Новости стран СНГ
[544]
Информация из стран СНГ
|
Планета
[286]
международная информация
|
Литература
[7]
творчество.стихи.проза
|
Главная » Статьи » Новости стран СНГ |
Музей в Пирогово – чи доживемо до весни? Інтерв’ю із заступником директора Іваном Габором![]() ![]() - Пане Іване, Ваше ім’я згадується майже у всіх матеріалах. Одні вважають, що Ви заважаєте директору керувати, інші пов’язують з Вами перспективу виходу з кризи найбільшого у Европі скансена. - Я прожив на території музею більше року, знаю тут кожну архітектурну пам’ятку, кожну пошкоджену ділянку тинів, перелазів, хвірток, дахів (шкода, що кількість аварійних експонатів не стає меншою). Ще більше непокоїть та обставина, що керівництво установи виявилося нездатним підтримувати музей у функціональному стані, не контролює ситуацію, а переймається зведенням стосунків та інтригами. - Але ж кажуть що саме Ви привели із Закарпаття нинішнього директора Федаку. - У 2008 році академік Ганна Скрипник попросила мене охарактеризувати кандидата наук Федаку як одного з можливих кандидатів на посаду директора Музею народної архітектури та побуту України. На той час Федака був пенсіонером, судився із керівництвом Закарпатського краєзнавчого музею про відновлення на роботі. Я разом з декількома іншими громадсько-політичними діячами області звертався до Президента України щодо поновлення його на роботі, знаючи Федаку як активіста НРУ початку 90-х років. Всі суди ![]() - В одній із останніх публікацій Федака та ветеран музею Верговський звинуватили Вас у тому, що Ви незаконно проживали на території музею. - Рішення про проживання на території музею виходило від керівництва НАНУ. Потрібний був цілодобовий контроль за територією, особливо після закриття. Директор також мав тут проживати, але умови його не влаштували, тож він винаймав квартиру. Ми з колегами І. Паньківим та О. Босим жили біля двох місяців на розкладачках на горищі без душу та гарячої води, без елементарних зручностей. Вночі доводилося постійно контролювати територію, бо бажаючих тут «погуляти» було ще немало. Перед нами були поставлені непрості завдання: 1. За будь-яку ціну припинити безлад на території музею. 2. Навести лад у господарсько-фінансовій діяльності. 3. Відтворити науковий потенціал установи, відкрити вчену раду музею, щоб НМНАПУ отримав статус науково-дослідної установи (для цього було необхідно мати певну кількість докторів та кандидатів наук, які були мобілізовані з різних областей України). 4. Налагодити ремонтно-реставраційні роботи. 5. Убезпечити музей від пожеж, адже архітектурні експонати, переважно покриті соломою, очеретом, дранкою чи гонтом, є дуже пожежо-небезпечними. За два-три місяці роботи нам вдалося немало. Був встановлений жорсткий контроль за «касою» музею, що дозволило у кризовий рік заробити біля 3,5 млн. грн. (!) За ці кошти були встановлена система опалення більшої частини адміністративних приміщень, тож ми відмовилися від котельні, вугілля, кочегарів. Були також замінені насоси на свердловинах глибиною 130 м., відновлено більше 1000 м2 дороги (бруківки), мережа електропостачання виробничих майстерень, відремонтований автобус. Оскільки іншого варіанту виконати вказівку керівництва НАНУ неодмінно жити у музеї, не було, - на горищі приміщення для охорони фактично збудувано міні-готель для проживання 3-х заступників директора та завідувача науковим відділом (власним коштом! - Авт.). ![]() Але найголовніше, на мій погляд, що вдалося зробити – це налагодити ремонтно-реставраційні роботи. Шляхом мобілізації колективу нами було організовано косіння, обмолот ціпами, виготовлення і складування кулів житньої соломи на своїх площах та у сусідньому радгоспі. Завдяки цьому впродовж осені 2009 року ми відреставрували гребені 23 архітектурних експонатів, десятки бовдурів, огорож, воріт і т.п. Загалом працівниками науково-реставраційного відділу впродовж другої половини 2009 року виконано ремонтно-реставраційних робіт відповідно технічної документації більше ніж на 3 млн. грн. І це при тому, що на реставрацію у бюджеті коштів не було зовсім! Завдяки співпраці з фондом Рината Ахметова «Розвиток України» вперше за багато років була проведена повна реставрація унікальної хати із с. Липовиця та стодоли із с. Небилів. Згаданий фонд готовий фінансувати й надалі реставраційні роботи, але музей повинен вчасно готувати відповідну документацію та звітувати про використання коштів. Насправді ж виходить, що благодійник пропонує гроші, а ми настільки недолугі, що не можемо їх використати. Вже й американських аудиторів винаймали, щоб нам допомогти зрозуміти, що світ – це не музей, який стоїть на місці, що потрібно вчитися менеджменту, управлінню, уміти, наприклад, працювати з відвідувачами, а не просто продавати їм квитки. Інакше навіть будучи «дуже патріотичними» ми загубимо безцінний скарб, який належить не директору і навіть не колективу, а всій Україні. З нашим приходом музей мочав оживати, проведено Всеукраїнський фестиваль бойового гопака, повернулися до нас народні майстри, в людей зажевріла надія на перспективи розвитку. Та це не всім сподобалося. Особи, що використовували музей задля власної наживи почали з усіх сил гальмувати роботу, шалено опиратися змінам. Якимось чином вони знайшли підхід до директора і він все менше оглядався на НАНУ, натомість більше дослухався до головного бухгалтера, окремих працівників управління справами. З грудня 2009 року фактично було зупинено будь-яке фінансування ремонтно-реставрційних робіт. Нас виселили з облаштованого житла на території музею. Директор наказами усунув мене, а потім і інших заступників від контролю за доходами і видатками, діяльністю охорони, ресторанів, кіосків, пропуском автомашин і т.д. Укладення угод оренди проводилося без конкурсної комісії особисто бухгалтером і ![]() Фінансовий стан музею катастрофічний. Керівництвом обрано курс на зменшення відвідувачів, зменшення кількості масових свят та інших заходів по профілю діяльності установи. Фактично припинена співпраця з благодійниками, перш за все фондом «Розвиток України». Усунувши від справ, а потім звільнивши двох заступників, Федака не знайшов когось нового. Обидві посади закріплені за людиною, яка у 70-х роках закінчила середню школу і більше ніде не навчалася. Не діє створена академіками М.Г.Жулинським та Г.А. Скрипник наукова рада. З грудня 2009 року припинені наради із заступниками директора, яким підпорядковані інші підрозділи скансену, спілкування з ними здійснюється тільки через накази та службові записки. Натомість керує музеєм створена директором рада старійшин – декілька осіб, яким за 70 років та гол. бухгалтер… - Я пригадую кілька публікацій, де писалося про підтримку відомих громадських діячів України Ю.Костенка та І. Зайця. - І не тільки вони. Наводити порядок у Пирогові особливо впродовж першого місяця допомагало багато впливових людей. Я не буду називати їхніх прізвищ. Це були і відомі в Україні спортсмени, працівники правоохоронних органів, народні депутати, громадські та релігійні діячі. Деякий час з нами постійно контактував, в тому числі у телефонному режимі колишній Президент України В. Ющенко. І, звичайно ж, майже щодня нам телефонувала, відвідувала куратор музею академік Г.Скрипник. Але з січня 2010 року через різні обставини цей зв’язок був втрачений, чим і скористалися згадані вже персонажі - «прибрали до рук» директора... - Чи насправді настільки катастрофічною є ситуація в Музеї, як про неї пишуть? - Гадаю, що так – Федака, який скаржиться на відсутність коштів може легко «освоїти» і 100 млн., - щось сам поцупить, ще якусь частину вкрадуть ті, хто ним маніпулює. У нього зараз у команді 5-6 пенсіонерів, яким понад 70 років, завгар із середньою освітою, який не напише грамотно двох речень, не те, що підготує проектну документацію (той що тепер призначений Федакою в.о. заступника з науково-організаціної роботи та в.о. заступника із загальних питань!!!). Чи це не є катастрофою??? Музею потрібний ефективний керівник, який зуміє організувати роботу, мобілізувати колектив, реформувати систему управління із використанням світового досвіду та рекомендацій справжніх, а не бутафорських вчених. Біля фахового директора конче необхідні енергійні, відповідальні заступники, завідувачі підрозділами, які реально відчувають обсяг робіт у величезному господарстві (130 га території, десятки км комунікацій і т.п.). Музей, який є однією із візитівок України, має зорганізувати свою роботу так, щоби достатньо заробляти коштів для збереження експонатів, організації нових експозицій, для проведення патріотичної виховної роботи. Має бути власне видавниче бюро, науково-реставраційні майстерні, фільмова студія… Але головне сьогодні – це зберегти експонати, яким ціни немає, і які пропадають через недолуге керівництво. - Ветеран музею С. Верговський у одному з інтерв’ю сказав, що люди, які прийшли не є вченими, а є підприємцями, і що вони хочуть перетворити музей у розважальний заклад. - Я глибоко шаную людей, які створювали наш музей, серед них немало справжніх подвижників музейної справи. І це не тільки ті люди, що отримують заробітну плату як науковці. Це також реставратори, доглядачі, працівники господарчих підрозділів (зі всіх співробітників, які підтримали супротив недолугому директору було знято доплати… - Авт.). Разом з тим я не можу зрозуміти багатьох членів створеної ради старійшин. Невже вони серйозно вважають, що цей орган може замінити усталену і апробовану систему управління, коли директор керує заступниками, а тим підпорядковані відповідні підрозділи. Зрештою, це прописано у статуті музею. Смішно виглядає, коли поважна старший науковець, хвора та немічна з ковінькою пані переймається ремонтом автобуса чи трактора, кіньми, виселенням заступників із музею… ![]() - А Ви зверталися до керівництва НАНУ? - Наскільки мені відомо, рішенням Президента НАНАУ академіка Бориса Патона створена комісія, яка повинна дослідити стан справ у Національному музеї народної архітектури та побуту України та вжити відповідних заходів для кардинальної зміни ситуації на краще. На даний момент ситуацією в музеї займаються правоохоронні органи. Сподіваюся, що вони зможуть захистити найбільший музей Європи від людей нечистих на руку. Винні мають бути покарані, а справедливість торжествувати! Олександр Кочубей, Студія мистецьких ініціатив P. S. 13 листопада цього року рішенням Тячівського районного суду Закарпатської області Іван Габор відновлений на посаді заступника директора Національного музею народної архітектури та побуту України. | |
Категория: Новости стран СНГ | Добавил: pravda-sng (16.11.2010) | |
Просмотров: 633 | Рейтинг: 0.0/0 | |
Всего комментариев: 0 | |